Aby móc w pełni korzystać z zawartości forum należy się zarejestrować, można to zrobić za darmo TUTAJ Ten aplet jest widoczny tylko dla niezarejestrowanych użytkowników! :-)
Forum Sztumu www.sztum.info.pl Forum niezależnego serwisu internetowego miasta Sztum i Powiatu Sztumskiego
Krasna Łąka przez wiele wieków przynależała do majątku właścicieli Waplewa. Było tak za czasów Rabów w XVI i XVII wieku,Zawadzkich W XVII i XVIII wieku i Sierakowskich w XVII do XX wieku. Ci ostatni byli częstymi gośćmi w Szynwizie (daw. Krasna Łąka), jako,że do tutejszego kościoła często zajeżdżali. Przed stu laty wysadzili dojazdową drogę od strony Nowego Targu jesionami, które z czasem pięknie zdobiły wjazd do wsi od tej strony.
Ktoś zadecydował by żywot wiekowych jesionów zakończyć...Czy dlatego,że się komuś nie spodobały...? Czy może spodobały...? Wszak jesion to cenne drewno.
Załączam zdjęcia z przed wycinki i w czasie wycinki którą 4 stycznia sfotografowałem.
Raczej drewno z tego kiepskie, bo drzewa stare. Chyba,że na opał. Tu chodzi chyba o bezpieczeństwo na drodze, choć mi zawsze szkoda takich drzew, bo krajobraz się zmienia. Nie jest już tak urokliwy i malowniczy. Wiele takich drzew wycięto na Mazurach w imię bezpieczeństwa na drodze. Tymczasem liczba wypadków wcale nie spadła. Mam nadzieję,że po wycięciu starych drzew, za rowem nasadzone zostaną nowe. W końcu spełniały określoną rolę przy drogach .
_________________ Ryszard Antoniuk. Niech żyją kierowcy, niech żyją motocykliści !!
To akuarat topole, a nie jesiony. Posadzono je za komuny. To gatunek szybko rosnący - średnica drzewa przybiera 2 cm rocznie. Ich wycinkę podjęto ze względu na uszkodzenia drogi. W tym miejscu są poprzecze wyboje spowodowane rozrastaniem się korzeni. Natomiast same pnie niedługo wrosną w jezdnię. Dodatkowym zagrożeniem to suche konary. Wiek ręboności dla topoli to 40 lat (a np. dla sosny w Nadleśnictwie Kwidzyn to 120 lat). Po tym okresie drzewo wchodzi w okres starzenia i obumierania. Te na zdjęciach miały około 60 lat, więc niedługo same by obumarły.
Dzięki Harry za wyjaśnienia...Trochę mnie uspokoiły...:) Dobrze byłoby,by wykonano w tym wjazdowym odcinku nowe i lepsze nasadzenia np: głóg czerwony lub jarzębina.
Osobiście proponowałbym jabłonie, czyli powrót do starych zadrzewień.
Droga Stary Targ - Nowy Targ obsadzona była jabłoniami. Obecnie zostało już z nich tylko kilkanaście sztuk.
Już z pół wieku nie widziałem,by jakiś zarząd dróg jabłonie przy drodze posadził...?:)
Wiem,że od Starego Targu do Krasnej Łąki takie obsadzenia przed wojną zrobiono. Obecnie ,gdzieniegdzie pojedyńcze staruszki rosną...Co tam obecni drogowcy wymyślą,jak już nową drogę sprawią,to nie mam pojęcia...Mnie chodzi o odcinek wjazdowy do Krasnej Łąki...Był ładny,więc niech ładny, po tej wycince drzew, stworzą...Ot,i tyle...Pozdrawiam:)
A jednak dalej trudno zrozumieć dlaczego wycięto te zdrowe topole z Krasnej Łąki, od strony Nowego Targu a pozostawiono chore drzewa od strony Balewa...?
I zdaje się, że te zdrowe topole chyba były ponad wiekowe...patrząc na słoje wyciętych pni...Topole mogą dożyć do 200 lat...!
Zdaję się ,że wycięto te drzewa bez badania dendrologicznego...
A widziałeś stan drogi ??? Korzenie podnosiły już od dawna asfalt przy topolach! Zagrożenie dla kierowców jak nic!
Pniaki do sfrezowania, korzenie uschną i można będzie drogę remontować
Ale dla niektórych drzewa ważniejsze od życia ludzkiego...drzewo można posadzić następne,kiedyś urośnie...
Istotnie, drzewa uszkadzały asfalt, stanowią też zagrożenie dla kierowców, szczególnie tych co szybko lubią jezdzic. Pytanie tylko czy w ślad za wycinką drzew pójdzie faktyczny kompleksowy remont drogi? Czy tez zostanie tak jak jest tyle ,ze bez drzew? No i te chore, które widać na fotkach też powinny być usunięte, choć wartość rynkową maja mniejszą. Nie będę tu odnosił się do walorów krajobrazowych bo te boczne drogi na Mazurach, Warmii i Powiślu maja swój wielki urok krajobrazowy. No ale świat idzie do przodu, coś za coś
_________________ Ryszard Antoniuk. Niech żyją kierowcy, niech żyją motocykliści !!
Zniesmaczony przeczytał wpis z niezrozumieniem...:)
Stan drogi widziałem i jest na fotografiach..Nijakiego zagrożenia nie było,natomiast jest ono nadal od drzew po drugiej stronie wsi/patrz zdjęcie/. Te chore nadal stoją, więc na cóż te bajki o zagrożeniach ze strony zdrowych drzew i krzywym asfalcie...? Czy nie bardziej pilnym było i nadal jest wycięcie drzew zmurszałych...!?
Nie jestem fobem w tym temacie i rozumiem kompleksowy plan przebudowy drogi na odcinku Stary Targ - Dzierzgoń /przez Balewo/. Będę się przyglądał tematowi, czy rozpoczęcie tej przebudowy od wycinki zdrowych drzew w Krasnej Łące ma jakieś uzasadnienie ? I czy pośpiech w tej wycince, będzie adekwatny do tempa przebudowy drogi...? Pozdrawiam.
Zapewne na pierwszy ogień poszły te drzewa na sprzedaży których można dobrze zarobić. Te chore, zmurszałe na końcu bo mało wartościowe Pewnie jakiś tam plan modernizacji tej drogi jest .
_________________ Ryszard Antoniuk. Niech żyją kierowcy, niech żyją motocykliści !!
Ty się znasz Rychu...zarobić...jasne...ciekawe kto miałby na tym zarobić?...
Vidi - jeżeli twierdzisz,że tam nie było zagrożenia,to chyba ani razu nie mijałeś się z drugim autem akurat w miejscu gdzie korzenie wybiły asfalt!Mi się raz zdarzyło,gdy jechałem tam po raz pierwszy,później oczywiście pełna kontrola w tym miejscu Jeżeli chodzi o te drzewa ze zdjęcia,to zgodzę się z Tobą...są one do wycięcia...jest tam nawet kilka popękanych drzew,ale z tego co wiem,to przepisy się zmieniły jakieś dotyczące wycinki przez urzędy i teraz musi wycinać firma zajmująca się wycinką,a osobom prywatnym drzew do wycinki się nie daje.Ci drudzy z pewnością szybciej by się tym zajęli niż urzędy przeliczające każde wycięte drzewo na złotówki
Kto zarabia? A to bardzo proste, firma wycinająca drzewa potem pozyskany w ten sposób materiał odsprzedaje np Dendroserwis z Kwidzyna. Przykładowo w Gościszewie tez wycinali, na miejscu cieli od razu na klocki i ładowali na auta. To akurat był materiał na opał ale jak lepsze drzewa to przeciez i na stolarnie pójdzie. A dobre drewno ma swoja cenę na rynku. No ale po to firmy wygrywają przetargi by na tym zarabiać a nie tracić
Z tym zagrożeniem dla aut to fakt , dlatego trzeba dostosować technikę jazdy i prędkość do specyfiki takich dróg. Mi mimo wszystko szkoda tych malowniczych dróg, mają swój urok szczególnie latem.
_________________ Ryszard Antoniuk. Niech żyją kierowcy, niech żyją motocykliści !!
Zniesmaczony jest uparty w swej opinii,że jest jak należy...:) Jakoś ciężko mu przyznać, iż urząd, a w ślad za nim firma wycinkowa, winna najpierw usunąć zmurszałe drzewa , jako bardziej groźne dla ludzi i pojazdów...Ale cóż, skoro się mijał się niebezpiecznie przy topoli ?.
Wprawdzie ruch tam niewielki, no ale mu się zdarzyło, więc ma podstawę dla własnej opinii...
Ryszard zdaje się rozumie doskonale, iż w naszym kraju od jakiegoś czasu interes jest rzeczą nadrzędną a logika ,to insza inszość...:)
Pozdrawiam adwersarzy...Czas pokaże jak to dalej z tą drogą będzie...?:)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Zabrania się wykorzystywania treści umieszczonych na łamach portalu, forum i galerii bez zgody autora pod rygorem odpowiedzialności cywilnej i karnej.
Wypowiedź na portalu, forum i galerii jest tożsama z akceptacją regulaminu, nie odpowiadamy za treści wypowiedzi użytkowników.